Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwbrief en blijf op de hoogte.

Artikel

Drie tips zodat medewerkers beter voor zichzelf zorgen

Wil je aan de slag met amplitie: het vergroten van welzijn en daarmee functioneren van medewerkers? En een meer mensgerichte cultuur neerzetten? Dan is het belangrijk dat medewerkers goed voor zichzelf zorgen. Organisaties kunnen veel doen om dat te faciliteren. In dit artikel lees je drie invalshoeken die je daarbij kunnen helpen.

1. Herken de slachtofferrol

‘Ik kan er niets aan doen.’ ‘Ik kan het niet.’ ‘Ik geef het op.’ Zomaar drie vaak gehoorde uitspraken van mensen die in een slachtofferrol schieten. Ze stellen zich machteloos en afhankelijk op en geloven niet in hun eigen kunnen. Deze manier van communiceren belemmert amplitie enorm, omdat deze medewerkers het moeilijk vinden een doelgericht en efficiënt gesprek te voeren. Help hen allereerst te realiseren dat ze in de slachtofferrol zitten én wat daarvan de nadelen zijn. Stimuleer ze vervolgens om verantwoordelijkheid te nemen.

2. Inzicht geven: je lijf is je kompas

Ook je meest bevlogen medewerkers hebben aandacht nodig. Sommigen vinden namelijk alles leuk en zeggen daardoor op elk project volmondig ja. Maar: hun lijf kan die drukte een stuk minder leuk vinden. Ze ervaren bijvoorbeeld veel onrust in hun hoofd en raken zichzelf beetje bij beetje kwijt. Soms is dat nog een onbewust proces. Help hen te vertragen en stil te staan bij hun lijf. Wat voelen ze? Wat hebben ze nodig? Wat werkt voor hen? Waar krijgen ze energie van? En waar niet van? Zo stimuleer je bewustwording, ontspanning en rust.

3. Zorg voor een veilige cultuur

In organisaties met een veilige bedrijfscultuur wordt op een gezonde manier gecommuniceerd. Door geregeld het goede gesprek te voeren tussen een medewerker en leidinggevende, weet je wat iemand nodig heeft om bevlogen aan het werk te zijn, gezond te blijven, talent te benutten en de juiste arbeidsomstandigheden te creëren. Op die manier voelen medewerkers zich op hun gemak als ze ideeën aandragen en feedback geven. Ook durven ze grenzen aan te geven en voelen ze de ruimte om problemen op privévlak aan te kaarten. Heeft iemand bijvoorbeeld financiële hulp nodig? Dan kan jij ze als werkgever helpen. Bij Bloeij bieden we bijvoorbeeld een traject met een financiële coach aan.

Meer weten? Bloeij denkt met je mee

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Gerelateerde artikelen