Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwbrief en blijf op de hoogte.

Artikel

Het belang van het goede gesprek

(H)erken live-events

Lastige gesprekken op de agenda? Veel leidinggevenden gaan die momenten nog altijd liever uit de weg. Het goede gesprek wordt daardoor te weinig gevoerd, zo blijkt uit ons onderzoek. Waarom vinden we het zo moeilijk om te luisteren? En waarom is het wél belangrijk om dat te doen?

Goede gespreksvoering is best ingewikkeld

Het liefst willen we dat gesprekken vooral leuk, gezellig en constructief zijn. Bij gebrek aan tijd, prioriteit én interesse laten we de lastige gesprekken liever aan ons voorbijgaan. Goede gespreksvoering is dan ook best ingewikkeld. Met name confronterende gesprekken, waarin je zakelijke belangen, toch menselijk wil brengen. Een vak apart! “Als leidinggevende moet je best sterk in je schoenen staan om zakelijke inhoudelijke belangen én de menselijke kant te combineren in een gesprek”, aldus Anne Smulders, directeur bij Bloeij. “Wat als iemands houding als negatief wordt ervaren? Probeer dat maar eens respectvol over te brengen. Dat zijn niet de makkelijkste gesprekken.”

Veilig gevoel geven

Toch is het goede gesprek voeren belangrijk. Vooral als je inzet op amplitie, waarbij je het positieve op de werkvloer wilt versterken en uitvergroten. Smulders pleit daarom voor empathisch leiderschap, waarbij je je verplaatst in de ander. Medewerkers voelen zich daar veilig bij en zijn daardoor vaak eerlijker. “Zonder waardeoordelen en vooroordelen probeer je de ander te begrijpen. Je vraagt door (hoe zie jij dat, wat vind jij belangrijk, wat heb je nodig?) en benoemt ook wat je ziet bij de ander (ik zie dat het je raakt).” Volgens Smulders is empathisch leiderschap ook léf hebben, met name bij medewerkers die te maken hebben met life events. “Heeft iemand een miskraam gehad? Geef extra verlof als je ziet dat degene daarmee geholpen is. Daarmee toon je lef, want het staat bijvoorbeeld niet in de cao of in het personeelshandboek. Maar onder de streep is het een duurzame interventie.”

Samen aan het stuur

Door constructief en regelmatig het goede gesprek te voeren weet je wat de medewerker nodig heeft. Smulders noemt het ook wel samen de route uitstippelen en de medewerkers aan het stuur laten: “Je weet daardoor wat iemand nodig heeft om bevlogen aan het werk te zijn, gezond te blijven, talent te benutten en de juiste arbeidsomstandigheden te creëren. Zo ben je écht amplitief bezig en daarmee bouw je aan een duurzame organisatie.”

Meer weten? Bloeij denkt met je mee

Meer weten over amplitie en het goede gesprek voeren? Neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerde artikelen