Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwbrief en blijf op de hoogte.

Artikel

Van verschillende amplitie projectgroepen naar programmamanagement amplitie

Veel organisaties houden zich bezig met de bevordering van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Toch blijft het vaak bij losse ideeën en projectgroepen. Komen tot een echt samenhangend beleid gericht op het bevorderen van welbevinden en functioneren, is ingewikkeld. Hoe kan dat anders? Drie vragen aan Anne Smulders, directeur bij Bloeij.

Wat is er mis met verschillende werkgroepen? 

“In de praktijk is het lastig het overzicht te bewaren en de (strategische) doelen centraal te houden, wanneer verschillende werkgroepen zich allemaal bezighouden met aspecten van vitaliteit en bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid. Daarnaast is het bijna onmogelijk om eventuele investeringen te beoordelen. Elke afzonderlijke projectgroep duikt de diepte in, maar komt vervolgens niet meer bovendrijven. Het afstemmingsmoment ontbreekt. Het resultaat: meerdere werkgroepen komen met een soortgelijk aanbod. Een gezamenlijk lange termijndoel ontbreekt: zonde van de tijd, energie en kosten.” 

Hoe zorg je voor strategisch amplitiemanagement?

“Door het vanuit amplitie aan te vliegen, een term afkomstig uit de positieve organisatiepsychologie. Amplitie is een parapluterm voor thema’s als duurzame inzetbaarheid, bevlogenheid, vitaliteit, werknemerservaring, talentontwikkeling en werkgeluk. Met amplitie benadruk én versterk je alles wat positief is op de werkvloer. Als je meer strategisch wil werken, denk dan aan een Programmamanagement Amplitie. Daaronder vallen alle eerdergenoemde subthema’s. Zo weet je precies hoe het één zich tot het ander verhoudt én wat het gezamenlijke doel is.” 

Wat is belangrijk voor succesvol programmamanagement amplitie?

“Zorg dat alle pijlers van amplitie terugkomen in je beleid: gezondheid, bevlogenheid, talentmanagement en werkinrichting. Veel organisaties richten zich, bewust of onbewust, namelijk alleen op gezondheid. Maar de andere drie pijlers zijn net zo belangrijk. Ik geloof daarnaast sterk in eigenaarschap: iemand die het strategisch begrijpt, overziet en weet te leiden naar de tactische en operationele vertaling. Vanuit daar kun je bijsturen in budgetten en investeringen doen die nodig zijn en echt waarde toevoegen. Met ten alle tijden het hogere doel centraal: mensen versterken.”

Meer weten? Bloeij denkt met je mee

Meer weten over amplitie en strategisch programmamanagement amplitie? Neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerde artikelen