Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwbrief en blijf op de hoogte.

Artikel

Hoe Stichting Signum investeert in de vitaliteit van haar medewerkers en daarmee in beter onderwijs

Stichting Signum is een toonaangevende onderwijsorganisatie met één missie: kinderen helpen zich te ontwikkelen tot zelfbewuste en initiatiefrijke individuen. Met 23 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs en ruim 6.400 leerlingen, werkt een team van 750 bevlogen medewerkers elke dag aan de toekomst van de kinderen.

Goed werkgeverschap is voor Signum onmisbaar. Toen het verzuim in de organisatie enkele jaren geleden fors opliep, zag Signum de noodzaak in om te investeren in de gezondheid en vitaliteit van haar medewerkers. In 2022 besloot de organisatie samen te werken met arbodienst Bloeij, die net als Signum gelooft in het versterken van mensen om groei te realiseren.

De uitdagingen bij de start

Marinda van Doesburg, HR-adviseur bij Signum sinds maart 2021, begon haar rol tijdens de coronapandemie. Het verzuimpercentage binnen de organisatie was zorgwekkend hoog, bijna 9%, wat neerkwam op de afwezigheid van zo’n 60 medewerkers “Er was onvoldoende capaciteit op HR om de juiste aandacht te kunnen geven aan het verzuimmanagement” vertelt Marinda. “Het was duidelijk dat we dit probleem als eerste moesten aanpakken om onze visie op goed werkgeverschap en onderwijs waar te kunnen maken.”

Vanaf het moment dat Signum de samenwerking met Bloeij startte, lag de focus op het verlagen van het verzuim. Samen werd een duidelijke strategie opgesteld, die zich richtte op zowel het terugdringen van het verzuim als het voorkomen ervan in de toekomst. “We hebben in korte tijd een sterke basis gelegd. In slechts twee jaar tijd is het verzuim met ruim 40% gedaald, en die dalende lijn zet nog steeds door,” zegt Marinda tevreden.

Van verzuim naar werkgeluk

Terugdringen van verzuim is voor Signum pas het begin. Ze werken hard aan een meer amplitieve cultuur. Waarin het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gelukkig en vitaal voelen centraal staat. “De vitaliteit van onze mensen staat voorop, want een medewerker die met passie en plezier werkt, straalt dat uit in de klas”, legt Marinda uit.

Dankzij het beperken van de kosten voor verzuim heeft Signum nu meer ruimte om te investeren in de ontwikkeling van medewerkers. “We kunnen ons nu richten op preventie en vitaliteit, en bieden bijvoorbeeld coaching en trainingen aan die bijdragen aan de vitaliteit van onze medewerkers in de breedste zin.”

Een verlengstuk van de organisatie

Wat de samenwerking met Bloeij uniek maakt, is de nauwe betrokkenheid en korte lijnen. “Bloeij voelt als een verlengstuk van onze organisatie,” zegt Marinda. “Bij hun aanpak ligt de focus op het versterken van mensen. Dit sluit perfect aan op onze kernwaarden: verbinden, vertrouwen en ondernemen.”

De intensieve samenwerking uit zich in alle lagen binnen Signum. “Bloeij is nauw betrokken bij onze medewerkers, leidinggevenden en het HR-team. Ze denken niet alleen mee, maar nemen ook veel tijd voor een stapje extra. Ze nemen bijvoorbeeld ook actief deel aan schoolbezoeken, vergaderingen en trainingen. Dat geeft onze medewerkers, en ons, veel vertrouwen,” legt Marinda uit. “Dat miste ik vaak in de samenwerking met andere arbodiensten. We hebben beide een sterke wederzijdse wil om samen te werken aan het verlagen van verzuim en het vergroten van de vitaliteit, met een focus op preventie.”

Verzuim drastisch afgenomen en teamdynamiek verbeterd

Een goed voorbeeld van deze samenwerking is het snelle handelen bij een van de scholen van Signum. “Een school had een extreem hoog verzuim. Bloeij signaleerde al snel dat er in meerdere gevallen aantoonbaar werk gerelateerde problemen waren, in combinatie met een minder optimale teamcultuur. Samen hebben we verschillende interventies ingezet, zowel op individueel als teamniveau. Dankzij de wil om samen te werken en de adviezen en proactieve aanpak van Bloeij is het verzuim drastisch afgenomen en is de teamdynamiek sterk verbeterd,” vertelt Marinda.

Een samenwerking die blijft groeien

Hoewel de samenwerking al veel heeft opgeleverd, ziet Signum nog steeds ruimte voor verbetering. “We willen de zichtbaarheid van arbodienstverlening in onze organisatie nog verder vergroten, zodat elke medewerker precies weet waar hij terecht kan en wat hij mag verwachten. Die zichtbaarheid is nu ook al goed, maar focust vooral op verzuim. Terwijl juist preventief veel te halen valt. Ik vind het fijn dat alle medewerkers direct contact kunnen zoeken met de adviseur van Bloeij, zonder tussenkomst van een leidinggevende of HR. Juist ook als verzuim (nog) niet aan de orde is, is dat ontzettend helpend om het ook te voorkomen.” zegt Marinda. “De goede basis is gelegd, nu willen we verder groeien.”

Betere vitaliteit, beter onderwijs

De grootste winst ligt volgens Marinda in de verbeterde werkomstandigheden van de medewerkers. “De kostenbesparingen die we hebben gerealiseerd door het verlagen van het verzuim, investeren we direct terug in de kwaliteit van ons onderwijs. Dit versterkt de band met onze medewerkers en zorgt ervoor dat we hun vitaliteit verder kunnen vergroten. Want uiteindelijk is er voor ons maar één doel: het bieden van het beste onderwijs. En onze samenwerking met Bloeij draagt daar absoluut aan bij.”

Gerelateerde artikelen